Get Adobe Flash player

THE QUALITY OF CARE MANAGEMENT MODEL IMPLEMENTATION AT THE HEALTH CARE FACILITY ON THE BASIS OF THE MEDICO-SOCIAL APPROACH OF THE INTERNAL AUDIT

Аuthors: Smeyanov V. A., Petrenko V. Yu., Tarasenko S. V.

Pages: 201 - 208

 

Abstract

          This article is devoted to show potential of the author’s quality of care management model on the basis of internal audit principles for the patients with arterial hypertension. This model was implemented in the Polyclinic 5 of Sumy city. Wehaveanalyzed 452 patientscards. Thesepatientsareconsideredtobethefollow-upone as they have arterial hypertension. We assessed registered data from the patients’ cards in compliance with the protocols and accepted system of indicators. We figured out initial ways of improving the health care service for the patients with arterial hypertension. The specialists should consult the patients with arterial hypertension, examine them using laboratory and instrumental methods, provide information about risk stratification to estimate projections and inform about the target-organs damages etc. We monitored if the patients followed preventive and medical recommendations. Unfortunately, we pointed unsatisfied attitude of the patients with arterial hypertension to their own health. Based on the monitoring results, there were developed and implemented ways to raise awareness of the patients with arterial hypertension using information and communication techniques. 

 

     The medico-social approach of internal audit gave a possibility of considering and realization management decisions to provide                    permanent quality of care improving for the patients with arterial hypertension at the mentioned health care facilities.

           Key words: quality of care, medico-social mechanism of the internal audit, arterial hypertension, model. 

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

The full text

To view the full text

 

References

1. Національний стандарт України. Системи управління якістю. Основні положення та словник (ISO 9000:2005, IDT): ДСТУ ISO 9000:2007. – [Чинний від 2008-01-01]. К.: Держспоживстандарт України, 2008. – 29 с.
2. Міжнародні стандарти контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг: видання 2010 р., частина 1 / Пер. з англ. О.Л. Ольховікова [та ін.] – К.: «Вид-во «Фенікс», 2010. – 409 с.
3. Наказ МОЗ України від 20.07.2011 № 427 «Про затвердження Єдиного термінологічного словника (Глосарій) з питань управління якості медичної допомоги» – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20110720_427.html.
4. Наказ МОЗ України № 384 «Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при артеріальній гіпертензії» від 24.05.2012 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20120524_384.html.
5. Росс Гр. Рекомендації щодо подальшого розвитку вторинної медичної допомоги в Україні. Рекомендації щодо вдосконалення система управління якістю медичної допомоги в Україні: інструменти управління якістю / Гр. Росс, В.Е. Багдарасян, В.М. Богомаз [та ін.] – К., 2009. – 44 с.