Get Adobe Flash player

ТРИВОЖНО-ЕМОЦІЙНИЙ АСПЕКТ ГОЛОВНОГО БОЛЮ НАПРУЖЕННЯ У ПІДЛІТКІВ

Автор: К. А. Степанченко

Сторінки: 419–425

Анотація

Незважаючи на те, що головний біль напруження у підлітків вважається індикатором психовегетативних розладів, емоційно-афективні порушення за цієї форми цефалгії, а також їх роль у формуванні головного болю напруження в підлітковому віці вивчені недостатньо. Маловивченою залишається і роль шкільної тривожності у виникненні головного болю напруження у підлітків, незважаючи на те, що багато хто з них відзначають появу головного болю в другій половині дня, після школи. Метою нашого дослідження було вивчити роль реактивної, особистісної та шкільної тривожності у виникненні головного болю напруження у підлітків. Обстежено 320 підлітків, яким проводили дослідження рівня реактивної та особистісної тривожності за шкалою самооцінки Ч. Д. Спілберга в модифікації Ю. Л. Ханіна (1978), рівня і характеру тривожності, пов'язаної зі школою у підлітків, за методикою діагностики рівня шкільної тривожності Філліпса. Виявлено, що у підлітків з головним болем напруження спостерігається підвищений рівень реактивної, особистісної та шкільної тривожності, який найбільш виражений у підлітків з епізодичними формами головного болю напруження. З наростанням частоти епізодів головного болю напруження частіше відзначається низька фізіологічна опірність стресу.

Ключові слова: головний біль напруження, підлітки, реактивна тривожність, особистісна тривожність, шкільна тривожність.

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Список літератури

1.   Blaauw BA, Dyb G, Hagen K, Holmen TL, Linde M, Wentzel-Larsen T, Zwart JA. The relationship of anxiety, depression and behavioral problems with recurrent headache in late adolescence – a Young-HUNT follow-up study. J Headache Pain. 2015. 16;16:10.

2.   Rocha-Filho PA, Santos PV. Headaches, quality of life, and academic performance in schoolchildren and adolescents. Headache. 2014 ;54(7):1194–202.

3.   Machnes-Maayan D, Elazar M, Apter A, Zeharia A, Krispin O, Eidlitz-Markus T. Screening for psychiatric comorbidity in children with recurrent headache or recurrent abdominal pain. Pediatr Neurol. 2014;50(1):49–56.

4.   Margari F, Lucarelli E, Craig F, Petruzzelli MG, Lecce PA, Margari L. Psychopathology in children and adolescents with primary headaches: categorical and dimensional approaches. Cephalalgia. 2013;33(16):1311–8.

5.   Balottin U, Fusar Poli P, Termine C, Molteni S, Galli F. Psychopathological symptoms in child and adolescent migraine and tension-type headache: a meta-analysis. Cephalalgia. 2013;33(2):112–22.

6.   Manevich TM, Yahno NN, Sokolova ED. [Chronic tension-type headaches in children and adolescents: a clinical and psychological assessment] Zhurnal nevrol. i psih. im. S. S. Korsakova. 2004;2:4–7

7.   Casucci G, Terlizzi R, Cevoli S. Headache in school age. Neurol Sci. 2014;35 Suppl 1:31–5.

8.   Matar AK, Kerem NC, Srugo I, Genizi J. Primary headache in children and adolescents – diagnosis and treatment. Harefuah. 2015;154(12):795–8, 803.

9.   Black AK, Fulwiler JC, Smitherman TA. The role of fear of pain in headache. Headache. 2015;55(5):669–79.

10.Headache Classification Committee of International Headache Society: International Classification of Headache Disorders 3rd Edition (beta version). Cephalalgia. 2013; 33(9):659–664.